Arkana kulinariów

Kurkuma i kurkumina – istotne rozróżnienie

O zdrowotnych zaletach kurkumy słyszał chyba już każdy, kto śledzi medialne doniesienia czy artykuły w Internecie. Warto przy tym pamiętać, że podobnie, jak w przypadku wielu innych naturalnych produktów, dawka i sposób podania ma tu istotne znaczenie.

Sekretny składnik kurkumy – kurkumina

Kurkuma mielona, którą dodajemy do potraw, by urozmaicić ich kolor i smak, zawdzięcza swoje właściwości konkretnym składnikom aktywnym. Najważniejszy z nich nosi nazwę kurkuminy. To nad nim prowadzone są badania, z których wynika, że ma on ogromny potencjał antyoksydacyjny i przeciwzapalny.

Ale jest też pewien problem – samo stosowanie kurkumy mielonej w niewielkich ilościach nie sprawi, że nasz organizm przyswoi odpowiednią ilość kurkuminy. Nie występuje ona bowiem w tej przyprawie w dużej koncentracji (na ogół tylko kilka procent). Dlatego też osoby, które pragną sprawdzić, jakie korzyści może przynieść im kurkumina, sięgają najczęściej po jej skoncentrowaną formę w suplementach.

Czy kurkuma jako przyprawa jest dobra dla zdrowia?

Wobec powyższych faktów nasuwa się jedno pytanie: czy w takim razie spożywanie kurkumy jako dodatku do dań ma jakikolwiek pozytywny wpływ na zdrowie? Czy nie lepiej od razu zainwestować w suplement? Wnioskując z danych naukowych na temat populacji, w których kurkuma stanowi jedną z istotniejszych przypraw, wydaje się, że nie warto z niej rezygnować.

Trzeba przy tym uwzględnić jednak całość naszej diety – nawet najlepsze zioło nie zmieni niczego, jeśli poza nim odżywiamy się niezbyt zdrowo. Ponadto kurkuma zyskuje na przyswajalności, jeśli połączymy ją z innymi przyprawami, na przykład czarnym pieprzem.